onsdag 3 september 2014

Vi laddar för vårt första DM!

Jag har haft som ett mål och liten "dröm" i livet att någon gång starta DM i dressyr. På lördag kommer både min och Inas DM-debut att äga rum äntligen!

Redan på min junior/YR-tid med Karin hade jag tankarna på DM, men på den tiden gick DM-klasserna mycket högre i svårighetsgrad; Juniorerna red MsvB och Seniorerna MsvA. Men på grund av att DM alltid fick oerhört få starter så gick de ned ett snäpp för ett par år sedan vilket verkligen fått snurr på anmälningarna. Det är ju så mycket roligare om det är fler än 3 stycken som fajtas om DM-medaljerna liksom....

I Uppland går DM numera i MsvC:2 för Juniorer och MsvB:5 för seniorer. Även om Ina och jag än så länge inte är "stabila" i MsvB:5 så ligger vi ändå på den nivån numera och har dessutom startat programmet två gånger med förbättrat resultat.

MsvB:5 är ett jätteroligt program att rida då det händer så otroligt mycket och det är ett ganska långt program. Många klurigheter där både häst och ryttare verkligen får tänka och samtidigt hålla tungan rätt i mun för att inte tappa bort sig. Enligt mig är det även ett program som man måste träna på för att förbättra. Det räcker alltså inte med att bara rida igenom det hemma utan för att förbättra sig behöver man starta det X antal gånger för att verkligen komma in i det. På det sättet är det även enklare att se om vi gör framsteg i programmet. Jag är ju inte rädd för att få lite sämre %, bara vi får träna ordentligt på programmet så är jag nöjd :) Även Ina behöver komma ut och träna på att gå sådana här svåra och täta program.

Helgens startlistor finns här!

Vi har som sagt startat det två gånger tidigare, i april i Tierp samt i juli i Dyltabruk under meetinget. Lite småmissar här och där, men jag är ändå väldigt nöjd med båda våra starter :) Här är Dylta-starten från i somras (jag hade räknefel i serien, I know...):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar